Czy wiesz że...

Największy wybudowany statek w historii okrętownictwa to Knock Nevis - supertankowiec.  Ma 458m długości, 69m szerokości, zanurzenie 24,6m, a nośność (DWT) statku wynosi prawie 648 tyś. ton. Poprzednie nazwy statku to: Seawise Giant, Happy Giant i Jahre Viking.

Łożyska baryłkowe wzdłużne

Łożyska baryłkowe wzdłużne są stosowane do przenoszenia znacznych obciążeń wzdłużnych i mogą również pracować przy stosunkowo dużych prędkościach obrotowych. Ze względu na asymetryczne ułożenie elementów tocznych łożyska te mogą przenosić również obciążenia wzdłużne i poprzeczne, przy czym wartość obciążenia poprzecznego nie może przekraczać 55% wartości równocześnie działającego obciążenia wzdłużnego. Łożyska baryłkowe wzdłużne są podobnie jak łożyska stożkowe rozłączne, co znacznie ułatwia ich montaż. Łożyska baryłkowe wzdłużne, dzięki kulistej powierzchni bieżni pierścienia zewnętrznego, mogą poprawnie pracować przy błędach współosiowości wału i oprawy dochodzących do 2-3°.

Łożyska baryłkowe wzdłużne, podobnie jak wszystkie łożyska wzdłużne powinny być zawsze poddane pewnemu obciążeniu wzdłużnemu. Powodem tego jest siła odśrodkowa, działająca na elementy toczne, mogąca powodować wyrzucenie elementów tocznych z bieżni.  Minimalną wartość obciążenia wzdłużnego wynosi 2,5% nośności spoczynkowej. Nie zaleca się smarowania łożysk baryłkowych wzdłużnych smarami stałymi.

 

Parametry, oznaczenia i wymiary łożysk baryłkowych wzdłużnych dla wymiarów wału podano w linkach:

- łożyska o wymiarach wału od 60 do 220mm oraz zabudowa tych łożysk,

- łożyska o wymiarach wału od 240 do 500mm oraz zabudowa tych łożysk.


 

Artykuły podobne