Czy wiesz że...

Najszybszy pociąg świata to francuski pociąg TGV w wersji V150, który w 2007r. osiągnął maksymalną prędkość 574,8km/h. Jego długość to 100m przy masie 234ton. Napęd jego stanowi łącznie 12 silników o łącznej mocy maksymalnej 19680kW.
Połączenia wielowypustowe

Połączenie wielowypustowe służy do połączenia piasty z wałem i zabezpieczenia przed względnym obrotem spowodowanym momentem skręcającym. Elementem przenoszącym moment jest wielowypust nacięty na wale. W porównaniu z połączenia wpustowymi, połączenia wielowypustowe mogą być bardziej obciążone, umożliwiają one również centrowanie łączonych elementów, są jednak droższe w wykonaniu.

wielowypust


Połączenia wielowypustowe mogą być połączeniami spoczynkowymi, jednak są też często stosowane jako połączenia ruchowe (przemieszczanie się piasty koła wzdłuż czopa wału).

Zarys wrębów wałka wielowypustowego z równoległymi powierzchniami bocznymi zależny jest od powierzchni centrujących i technologii wykonania wpustów. Wałki centrowane na średnicy zewnętrznej lub na szerokości wypustów nie posiadają wcięć w rogach wrębów i ich kształt jest zbliżony do prezentowanego na powyższym rysunku. Wcięcia w rogach wrębów, umożliwiające szlifowanie rdzenia występują w wałkach centrowanych na średnicy wewnętrznej wielowypustu.

Centrowanie na powierzchniach stosowane jest w mniej dokładnych połączeniach ruchowych i/lub na nieutwardzonych powierzchniach.

Centrowanie na powierzchniach bocznych wielowypustu stosowane jest w przypadku zmiennych wartości i kierunków momentów obrotowych.

W przypadku połączeń o utwardzonych powierzchniach stosowane jest centrowanie na wewnętrznej powierzchni wielowypustu.

 

Odmiany połączeń wielowypustowych

 

Obliczanie połączeń wielowypustowych