Czy wiesz że...

Najszybszy pociąg świata to francuski pociąg TGV w wersji V150, który w 2007r. osiągnął maksymalną prędkość 574,8km/h. Jego długość to 100m przy masie 234ton. Napęd jego stanowi łącznie 12 silników o łącznej mocy maksymalnej 19680kW.
Obliczanie połączeń sworzniowych jednostronnie utwierdzonych na powierzchni walcowej, odsadzonej

sworzeń z czopem odsadzonym

W połączeniu sworzniowym, jednostronnie utwierdzonym na powierzchni walcowej odsadzonej obliczeniom podlega średnica sworznia z warunku na zginanie w przypadku czystego zginania lub naprężenia złożone, jak na rysunku (zginanie z rozciąganiem) oraz wymiary powierzchni utwierdzającej z warunku na naciski powierzchniowe.

Średnicę sworznia w przypadku czystego zginania oblicza się w identyczny sposób jak dla sworznia jednostronnie utwierdzonego na powierzchni walcowej. Odpowiedni tok obliczeń podano tutaj>.

W przypadku naprężeń złożonych (jak na rysunku) sworzeń ulega rozciąganiu i zginaniu. W tym przypadku warunek wytrzymałościowy wygląda następująco:

 

 

gdzie:

σr – naprężenia rozciągające od składowych sił „Pw”,

σg – naprężenia gnące od momentu „P•l”,

kr naprężenia dopuszczalne na rozciąganie dla materiału sworznia w [Pa].

Obliczenie wytrzymałościowe elementów łączących polega na określeniu siły docisku „Q” oraz minimalnej średnicy mocowania „do”. Obliczenia dokonuje się poprzez rozwiązanie układu równań wytrzymałościowych dla odcinka sworznia o średnicy „do”, obejmujących naprężenia maksymalne i minimalne na krawędziach łączenia, naprężenia rozciągające sworzeń oraz nacisk od siły „Q”.

Przyjmując stosunek średnic d/do=1,25–1,5 można obliczyć: