Czy wiesz że...

Najszybszy pociąg świata to francuski pociąg TGV w wersji V150, który w 2007r. osiągnął maksymalną prędkość 574,8km/h. Jego długość to 100m przy masie 234ton. Napęd jego stanowi łącznie 12 silników o łącznej mocy maksymalnej 19680kW.
Reakcje na wale

 

Siły i momenty obciążające wał są przenoszone do innych elementów konstrukcyjnych (najczęściej na korpus urządzenia) za pośrednictwem łożyskowań. Łożyskowania (toczne lub ślizgowe) są umiejscowione na czopach łożyskowych wału. W związku z tym czopy te są obciążone siłami reakcji, najczęściej umiejscowionymi w jego środku ciężkości. Ze względu na zastosowany układ współrzędnych kartezjańskich siły reakcji powinny być zobrazowane przy pomocy sił składowych o kierunku zgodnym z kierunkami osi głównych układu współrzędnych. Ponieważ na tym etapie obliczeń nie znamy wartości tych sił, zwroty sił mogą być usytuowane w dowolnym kierunku.

schemat wału z reakcjami

Rozmieszczenie reakcji wymaga przynajmniej ogólnej wiedzy na temat przyszłego łożyskowania wału. Najczęściej ustalenie osiowe wału (oś X zgodnie z przedstawionym rysunkiem) odbywa się tylko na jednym łożyskowaniu. Takie rozwiązanie pozwala na przemieszczenia osiowe jednego końca wału spowodowane np. wydłużeniem termicznym. Przypadek taki wiąże się z brakiem siły reakcji osiowej na jednym z czopów (na rysunku brak siły Rbx).

Następnym krokiem jest obliczenie wartości reakcji w podporach.