Czy wiesz że...

Najdłuższy tunel na świecie to kolejowy Tunel Seikan w Japonii. Mierzy 54 km, z czego 23,3 jest pod wodą
Samohamowność gwintu

Czasami istnieje konieczność sprawdzenia samohamowności gwintu (zwłaszcza w mechanizmach śrubowych z gwintem grubozwojnych lub smarowanych).

Warunek samohamowności gwintu jest następujący:

Kąt pochylenia linii śrubowej gwintu γ musi być mniejszy od pozornego kąta tarcia ρ’.

Kąt pochylenia linii śrubowej gwintu jest łatwy do zdefiniowania i wyprowadzenia z poniższego rysunku:

a więc gdzie:

P – skok gwintu [mm];

d2 – średnia średnica gwintu [mm] (patrz rysunek np. tutaj>)

Pozorny kąt tarcia jest zdefiniowany następująco:

gdzie:

μ – współczynnik tarcia [-]; przyjmowany zazwyczaj z przedziału 0,08 – 0,12,

α – kąt zarysu gwintu od strony działania siły (patrz rysunek tutaj>)