Czy wiesz że...

Największy wybudowany statek w historii okrętownictwa to Knock Nevis - supertankowiec.  Ma 458m długości, 69m szerokości, zanurzenie 24,6m, a nośność (DWT) statku wynosi prawie 648 tyś. ton. Poprzednie nazwy statku to: Seawise Giant, Happy Giant i Jahre Viking.

Start Połączenia gwintowe
Samohamowność gwintu

Czasami istnieje konieczność sprawdzenia samohamowności gwintu (zwłaszcza w mechanizmach śrubowych z gwintem grubozwojnych lub smarowanych).

Warunek samohamowności gwintu jest następujący:

Kąt pochylenia linii śrubowej gwintu γ musi być mniejszy od pozornego kąta tarcia ρ’.

Kąt pochylenia linii śrubowej gwintu jest łatwy do zdefiniowania i wyprowadzenia z poniższego rysunku:

a więc gdzie:

P – skok gwintu [mm];

d2 – średnia średnica gwintu [mm] (patrz rysunek np. tutaj>)

Pozorny kąt tarcia jest zdefiniowany następująco:

gdzie:

μ – współczynnik tarcia [-]; przyjmowany zazwyczaj z przedziału 0,08 – 0,12,

α – kąt zarysu gwintu od strony działania siły (patrz rysunek tutaj>)