Czy wiesz że...

Najmniejszy seryjnie budowany samochód to P50 produkowany w latach 1962-65 przez Peel Engineering Company na Wyspie Mana. To 1-osobowe auto miało wysokość 104cm i długość 134cm. Ważył 59kg. Posiadał 2-suwowy silnik jednocylindrowy o mocy 3kW i pojemności 49cc.
Dobór wielkości łożysk (nośność ruchowa C i spoczynkowa Co)

 

 

Dobór odpowiedniej wielkości łożyska tocznego polega na porównaniu jego nośności (podanej w tabelach katalogu łożysk) z nośnością obliczoną na podstawie obciążeń i warunków łożyskowania.

 

Prawidłowo dobrane łożysko ma nośność większą od rzeczywistej nośności (obliczonej) oraz średnicę otworu odpowiadającą średnicy czopa wału pod łożysko.

 

Nośność jest to pewna własność łożysk, wyrażona w jednostkach siły, określająca jego zdolność do przenoszenia obciążeń w określonych warunkach (prędkość obrotowa, temperatura, warunki smarowania, obciążenia dynamiczne) w określonym przedziale czasu.

 

Doboru łożyska dokonuje się na podstawie nośności spoczynkowej „Co”, dla przypadków, gdy łożysko pod obciążeniem nie obraca się lub wychyla się w sposób nieznaczny, lub obraca się z prędkością nie większą niż 10 obr/min, lub nośności ruchowej „C” gdy łożysko obraca się z prędkością większą niż 10 obr/min a mniejszą niż prędkość graniczna dla danej konstrukcji łożyska (podaną w tabelach katalogu).

 

Dobór łożyska na podstawie nośności ruchowej „C” opisano tutaj>,

 

Dobór łożyska na podstawie nośności spoczynkowej „Co” opisano tutaj>.