Czy wiesz że...

Najmniejszy seryjnie budowany samochód to P50 produkowany w latach 1962-65 przez Peel Engineering Company na Wyspie Mana. To 1-osobowe auto miało wysokość 104cm i długość 134cm. Ważył 59kg. Posiadał 2-suwowy silnik jednocylindrowy o mocy 3kW i pojemności 49cc.
Kształtowanie geometryczne wału

 

 

Kształtowanie geometryczne wału odbywa się w oparciu o sporządzony zarys teoretyczny wału i polega na odpowiednim dopasowaniu powierzchni do osadzonych na wale elementów konstrukcyjnych.

Ogólne wymagania dotyczące kształtowania wałów są następujące:

- wszystkie przekroje wału muszą mieć wystarczającą do jego obciążeń wytrzymałość. Cel ten zostanie osiągnięty, jeżeli wszystkie jego wymiary będą większe lub równe wymiarom w zarysie teoretycznym wału. Ponadto zaleca się unikania karbów, spiętrzających naprężenia. Dokonać tego można przez stosowanie promieni zaokrągleń przejściowych oraz podcięć i podtoczeń obróbkowych na wałach.

- kształt wału musi zapewniać odpowiednie ustalenie osiowe części osadzanych na wale, uniemożliwiających przemieszczanie się osiowe elementów osadzonych poprzez zastosowanie odsadzeń na powierzchniach oporowych, pierścienie osadcze lub sprężynujące, nakrętki łożyskowe, pierścienie dwudzielne lub docisk wkrętem.

- konstrukcja wału musi pozwalać na montaż i demontaż wału z urządzenia oraz osadzonych na nim części.

- kształt wału powinien być możliwie prosty dla zapewnienia łatwości wykonania a dzięki czemu ograniczenia kosztów produkcji.

Szczegółowe zalecenia, dotyczące kształtowania czopów wału podano tutaj>.