Czy wiesz że...

Największy i najcięższy eksploatowany samolot świata to Antonow An-225. Jego wymiary to: rozpiętość skrzydeł 88,4m, długość 84m i wysokość 18,1m. Masa całkowita to 600ton wraz z 250 tonowym ładunkiem. Ma zasięg 4500km, zużywając 18 ton paliwa na godzinę.
Obliczenie momentów skręcających gdy wał jest napędzany od strony podpory A

W przypadku, gdy wał jest napędzany od jednego jego końca to wykres momentów skręcających wygląda odmiennie, niż ma to miejsce w przykładzie. Jeżeli założymy, że wał jest napędzany momentem M od strony podpory A, to dla rozpatrywanego układu z rysunku:

schemat wału moment gnący

przekrój między podporą A i kołem „m” jest obciążony momentem skręcającym M, przekrój między kołami „m” i „w” jest obciążony stałym momentem skręcającym równym:

moment skręcający - równanie

Przy założeniu, że moment z koła „m” to moment, który zostaje przekazywany przez koło na inny wał. Jeżeli koło „m” jest również kołem napędowym dla rozpatrywanego wału, to oczywiście w powyższym równaniu pojawi się znak „+”. Zakładając, że wał jest w równowadze, przekrój między kołem „w” i podporą B nie jest obciążony momentem skręcającym, ponieważ moment skręcający na kole „w”, pochodzący od siły Pwz, musi zrównoważyć momenty M i od koła „m”.

Wykres momentów skręcających wygląda w takim wypadku następująco:

schemat wału moment skręcający