Czy wiesz że...

Największy i najcięższy eksploatowany samolot świata to Antonow An-225. Jego wymiary to: rozpiętość skrzydeł 88,4m, długość 84m i wysokość 18,1m. Masa całkowita to 600ton wraz z 250 tonowym ładunkiem. Ma zasięg 4500km, zużywając 18 ton paliwa na godzinę.
Obliczenie obciążenia dopuszczalnego oraz sposobu montażu

Ostatnim etapem projektowania połączenia wciskowego jest sprawdzenie, czy elementy połączenia wytrzymają naprężenia maksymalne.

Obliczenia dokonuje się z następującego warunku:

gdzie:

 

Wmax – wcisk maksymalny w połączeniu wciskowym, obliczony na podstawie dobranego pasowania w [m],

n1 – liczba Poissona dla materiału wału [-],

n2 – liczba Poissona dla materiału oprawy [-],

d1 wskaźnik średnicowy wału [-],

d2 wskaźnik średnicowy oprawy [-],

E1 – moduł Younga dla materiału wału w [Pa],

E2 – moduł Younga dla materiału oprawy w [Pa],

Pdop – naprężenia dopuszczalne dla słabszego materiału spośród łączonych elementów.

 

W przypadku montażu elementów połączenia wciskowego za pomocą wtłaczania należy obliczyć siłę potrzebną do wtłoczenia elementów:

gdzie:

 

l – długość połączenia wciskowego w [m],

d – średnica połączenia wciskowego w [m],

μ – współczynnik tarcia między powierzchniami połączenia, zazwyczaj przyjmowany w przedziale 0,08 - 0,12,

 

W przypadku montażu skurczowego elementów w połączeniu wciskowym należy ogrzać oprawę lub oziębić wałek. W takim przypadku konieczne jest obliczenie wymaganej temperatury:

 

gdzie:

 

L – luz montażowy w [m],

a – współczynnik rozszerzalności termicznej materiału ogrzewanego lub oziębianego w [1/K],

To – temperatura otoczenia w [K].